Overgangen, schakelen van het één naar het ander. Daar hebben ons hoofd en lijf tijd voor nodig.
Dit geldt voor iedereen in meer of mindere mate. De één hobbelt haast moeiteloos van taak naar taak, terwijl een ander echt even in moet komen bij een nieuwe taak.

Jongens
Voor jongens geldt dit zeker en is dit echt iets om rekening mee te houden.
De hersenen van jongens maken minder makkelijk verbinding tussen de hersenhelften.
Dat zorgt voor wat vertraging op de lijn en dat het moeite kost om van het één naar het ander te gaan.
Je zult ook wel herkennen dat wanneer hij heel comfortabel en gefocust bezig zijn binnen rechterhersenhelft het lastig is om daarvan weg te gaan. Bijvoorbeeld wanneer hij achter een scherm zit of lekker met de lego speelt.
Ook hebben jongens daarom meer rust nodig om dingen te verwerken.

Veel schakelen op een dag kan onrust veroorzaken bij jongens. Zeker bij gevoelige jongens kan dit zich uiten in een boze bui.

Het helpt dus om aandacht te hebben voor deze overgangen. Ga bijvoorbeeld niet drie keer per dag de deur uit, maar doe alles in één moeite. Bied niet continu een andere activiteit aan, maar laat ze langer met één ding spelen. Haal ze niet telkens uit hun spel. Geef wat tijd en ruimte bij overgangen, bijvoorbeeld bij het aan tafel komen.
Ontdek wat jij kunt doen om minder schakelmomenten te hebben en daar meer ruimte aan te geven!

Schakeltijd om voor jezelf te zorgen
Ook voor jezelf geldt dat je schakeltijd nodig hebt.
Ik geloof dat deze schakeltijd essentieel is om het thuis een beetje leuk te houden. Iets te vaak hoor ik: ‘Na een drukke dag werken, is mijn lontje gewoon korter’ of ‘Aan het eind van de dag is mijn geduld gewoon op.’

Ja, natuurlijk ben je moe aan het eind van de dag en vraagt je werk een groot deel van je energie. Logisch. Maar mag dat altijd een excuus zijn om je onaangenaam te gedragen richting je kinderen? Afschakelen kan je helpen om een beetje nieuwe energie op te doen voor de tijd die je ’s avonds met je kinderen hebt.

Wat doe je nu om de overgang tussen werk en kinderen te markeren? Wat zou je kunnen doen?

  • Pak de fiets of ga lopen om je kinderen op te halen.
  • Zet in de auto je favoriete muziek aan en zing lekker mee.
  • Sluit je thuis even op in de wc.
  • Kleed je om als je thuis komt en laat je werk(kleding) letterlijk achter je.
  • Ga douchen voordat je de kinderen naar bed brengt.

Ik kwam deze week een leuk artikel tegen van Dr. Scherder dat mooi aansluit bij dit thema.

“Omgaan met stress zoals je die op een gemiddelde kantoordag ervaart, doe je liever met 4 slimme middeltjes die de delen in je brein die lijden onder stress-overload bewezen regeneren.”

En vooral niet multitasken! Dingen één voor één doen en rustig schakelen.

Wil je eens verder kijken naar de boze buien van je temperamentvolle kind? Neem contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden. Of kijk eens hier

schakelen