Laatst had ik een gesprek met een moeder over haar kind op school. Het kind laat op school gedrag zien, wat een reactie vraagt van de juf.
Op dit moment lijkt het dat het gedrag van juf het gedrag van de jongen versterkt, in plaats van dat het afneemt.

Dit is wat er vaak gebeurt, zowel op school als thuis.
Je geeft een andere reactie, als je nog niet zo goed in de gaten hebt welk programmaatje er op de achtergrond draait, waardoor een kind dit gedrag laat zien.
Of als je niet goed weet wat het effect is op het hart van het kind, als jij op de een bepaalde manier reageert.

We hebben soms moeite met opvallend gedrag van jongens. Zij laten vaak zo direct zien als het niet goed met ze gaat. Het wordt alleen lang niet altijd als zodanig herkend.
We zien vooral vervelend gedrag wat gestopt moet worden, bijvoorbeeld door boos te worden of te straffen.

Veel jongens zijn ontzettend gevoelig voor de manier waarop je ze bejegend. Als een jongen dan ook nog eens gevoelig van aard is, kun je gemakkelijk in een negatieve spiraal terecht komen.

Een paar voorbeelden:

Schaamte
Jongens hebben veel last van schaamte. Dit ontstaat wanneer je ze in een grote groep aanspreekt. Als je ze in hun eer aantast reageren ze daarop.
Als je ze en plein public aanspreekt, afvalt, corrigeert of klem zet, zul je een reactie zien.
Sommige jongens slaan dicht, slaan het op, voelen zich heel rot en nemen dit mee hun dag in.
Sommige jongens uiten dit naar buiten en gaan bijvoorbeeld brutaal doen. Ze willen geen gezichtsverlies lijden en gaan daarop gedrag laten zien.

Rechtvaardigheidsgevoel
Dit is een typisch kenmerk van een gevoelige jongen. Het zit vaak zo diep het eindigt in een boze bui.
Vaak is niet helemaal meer duidelijk wat eraan vooraf ging en is er vooral nog een boos kind zichtbaar.
Wat helpt is te erkennen dat het niet eerlijk ging of dat hij voor iemand op wilde komen. Dat het een mooie eigenschap is die hij nog mag leren om helpend in te zetten.

Lui
Het lukt soms gewoon even niet meer. Als een jongen al helemaal vol zit van de dag. Van alle verschillende taken die hij heeft moeten doen, alle frustratie die opgebouwd is, alle prikkels die nog niet verwerkt zijn, dan lukt het soms niet meer.
Een kind lijkt dan traag of lui. Zelfs een schijnbaar makkelijke taak lukt niet meer.
Durf het ook gewoon eens te laten of een afspraak te maken over hoeveel er nog wel gaat lukken.

Zo ken je misschien zelf ook nog van dit soort voorbeelden. Als je deze week zoiets ziet gebeuren, sta eens stil en neem de tijd om te ontdekken wat deze jongen van je vraagt.
Je zult merken dat er beweging komt, als je dit doet. Alles wat je aandacht geeft groeit.

PS Dat kijken achter het gedrag van jongens, daar wil ik ook leerkrachten mee vooruit helpen.
De juf in mij kan niet anders, dan alles wat ik de afgelopen jaren ontdekt en geleerd heb ook te delen mijn (ex-)collega’s.
Daarom geef ik woensdagavond 28 oktober een gratis online workshop voor leerkrachten over jongens in het basisonderwijs.
Ik deel de belangrijkste wetenswaardigheden over jongens die je gaan helpen om het volgende dag al anders te doen in jouw klas.

Deze workshop is om 20.00 uur via Zoom en duurt 45 minuten.
Aanmelden kan via deze link.

Woensdagmiddag 11 november is de workshop voor jongens met een vol hoofd.
Meer info vind je hier. 

En wil je gewoon eens sparren, vul dan het contactformulier in, dan maak ik een half uurtje voor je vrij.

ruw bolster blanke pit gevoelig vervelend