Ik hoor en lees overal om mij heen:

‘Ik vind het best pittig, hoor, dat thuisonderwijs!’

En dat is het natuurlijk! Er wordt nogal wat van ons gevraagd op het moment.

En weet je, zelfs voor mij als kindercoach en leerkracht is het even schakelen.

Eerlijk gezegd roept de letter- en beelddiarree die de afgelopen tijd op ons afkomt weerstand bij mij op. Ik heb de neiging om maar niets te doen. Maar ik wil er zijn, nu, voor jou, voor wie juist nu kan gebruiken wat ik te bieden heb.

Daarom hier toch deze tips voor jou. Van mij als juf, van mij als coach, van mij als moeder van temperamentvolle jongetjes. Om het thuisonderwijs met jouw energieke zoon nét een beetje leuker en makkelijker te maken.

Structuur

Ik heb de mooiste schema’s voorbij zien komen. Heel handig misschien, maar ik heb nog geen schema voorbij zien komen dat MIJ past.

Maar toch, de basisregel is: Structuur geeft veiligheid, veiligheid geeft rust.

Welke structuur dat dan ook is.

  • Maak de blokken niet te lang. Anderhalf uur geconcentreerd werken is niet realistisch!
  • Maak een briefje waarop staat wat hij moet doen, zodat hij af kan strepen.
  • Werk met een timer. Zet ‘m op 20 minuten. Het is al top als het lukt 20 minuten met aandacht werken. Na 20 minuten even wat anders.
  • Nog liever: Laat hem zelf een timer zetten.
  • Werk liever één op één een half uur per kind intensief. Dan krijg je veel meer gedaan.

Temperament

Jij komt ineens ZIJN wereld binnen gedenderd en gaat ook nog bepalen wat hij moet doen en hoe. Aj… Dat kan behoorlijk wat strijd opleveren.

Bovendien is het werk dat hij moet maken soms heel saaaaaai. Op school neemt  hij nog wel de moeite om het te maken óf verzint een manier om eronderuit te komen.

Maar thuis gaat dat net even anders.

  • Overleg samen over wat voor hem en voor jullie werkt.
  • Laat hem zelf de regie voeren over wat hij maakt en in welke volgorde en misschien zelfs hoeveel van alles.
  • Niet alles hoeft te worden opgeschreven. Doe gerust een keer iets mondeling, schrijf zelf een stuk of haal een rijtje weg.
  • Op school is ook niet altijd alles af.
  • Zit niet overal bovenop. Juf kijkt ook niet elke letter en elke som na.
  • Kinderen die in deze tijd vervelend worden van verveling en gebrek aan intellectuele uitdaging. Kijk of ze een project op kunnen pakken, als broers/zussen of zelfstandig.

Competitiedrang

Maak gebruik van de competitiedrang van jongens en maak er een spelletje van.

Mijn zoon heeft van zijn juf een leesbingo meegekregen. Elke dag 10 minuten lezen met een gekke opdracht erbij; lees op de trap, onder een boom, hardop, ondersteboven ed.

Nou is lezen bij veel jongens best een dingetje… bij die van mij wel. Maar nu gaat hij er helemaal voor.

Vanmorgen  voordat ‘school’ begon had hij al drie keer 10 minuten gelezen: liggend op de bank, met een pet op en op de trap. Als de bingo vol is, is hij bij de schat. Daar hebben wij nog een bedrag van een euro aan gehangen om extrinsieke motivatie een klein duwtje te geven. 

Wedstijdjes tegen de klok zijn ook altijd heel leuk. We hadden vanmorgen binnen 2 minuten het hele rijtje sommen af, waarvan hij zei dat hij die ECHT NIET ging maken.

Reeeeeellllaaaaaaxxxxxx

Alles wat lukt is meegenomen. Hoe meer druk je gaat uitoefenen, hoe minder er gebeurt. Het komt bovendien de sfeer niet ten goede. En waar de juf ze om 14.00 uur uitzwaait, moet jij er nog de hele dag mee verder.

Als het overdag even niet lukt, lukt het misschien wel even na het eten.

En als het niet lukt, lukt het niet. Je doet het goed. Sowieso.

Voor iedereen die met vragen blijft zitten en behoefte heeft om te sparren is er dinsdagavond 24 maart een live Q&A. Om 20.00 uur op mijn Facebookpagina.

Ik ben er om met je mee te denken over jouw zoon, over hoe je hem aan het werk krijgt, over hoe je met z’n gedrag kan omgaan, over wat hij nu nodig heeft. Stel de vraag die je aan de eigen juf niet wilt stellen.

Groet, Martine

Oh, en laat je niet gek maken door al die perfecte plaatjes van thuiswerkende kinderen, zoals hieronder ; ). Het zijn allemaal maar momentopnames.